Skrämd, läskigare, buh! - Skräckfilmskåt.

Jag är inte lika skräckfilmskåt längre. Inte som förr när jag var så desperat i min jakt på filmer som kunde skrämma mig att jag köpte billiga, dåliga, åttiotals B-skräckisar med värdelösa specialeffekter som skriker plastmasker och låtsasblod. De dagarna var inte många och är sedan länge förbi. Men jag letar fortfarande.

Jag blir sällan rädd och jag har länge letat filmer som lyckas göra mig rädd. Det är inte många som lyckas, de flesta gör mig besviken. Spänd av förväntan såg jag Exorcisten, Signs, The Village (Das Dorf) och tänkte: den här gången blir jag nog rädd. Alla har gjort mig besvikna. Ser hellre film utan att veta något om dem. Jag har sedan länge insett att när det gäller läskiga filmer är smaken väldigt olika, att vissa anser att The Shining är den läskigaste filmen någonsin är för mig ett ganska tydligt exempel på detta för mig. All work and no play makes Jack a dull boy. Det må så vara, men jag tyckte inte den var läskig.

Läskiga filmer ska ses på bio. Där blir effekten så mycket större. The Gift hade minst en scen som skrämde mig från den stora skärmen. The Ring lyckades också skrämma mig bra. Gick på premiären av Thirteen Ghosts  och blev där så rädd av den krypande stämningen och alla skrämskott (oj, där kom plötsligt ett spöke bakom glasväggen, buh!) att jag satt spänd under större delen av filmen och ett tag till och med tyckte det var så jobbigt att jag funderade på att gå ut ur salongen, vilket var en annorlunda upplevelse. Vissa filmer har ett slags dolt hot som smyger i bakgrunden och gör filmen intressant, även om jag kanske inte blir rädd på riktigt, som Dolt under ytan och Hide and seek. Kanske hade jag blivit mer rädd om jag sett dem på bio.

Jag har sett vissa filmer hemma som lyckats i sin läskighet, Kaïro, 1408, Silent Hill. Idag såg jag en till film som lyckades, The Orphanage. Tittar spänd och med en krypande känsla i magen, filmen lyckas bra och är en fin, spansk historia producerad av Guillermo Del Toro, belönad med flera awards och nomineringar. Om man gillar läskiga filmer kan jag verkligen rekommendera den. Låt oss se om du har samma smak för läskiga filmer som mig, för den här kommer stundvis nära den där gränsen där det blir för mycket läskighet, till och med för mig.



Nästa film jag ser med förhoppningar om att bli rädd blir antagligen The Mist.
Återstår att se om den lyckas den också.

Kommentarer
Postat av: Kotteby

Ha....



Jag får nog ägna mig åt nudlar resten av året. Variationen får bli kryddan. Brände 100% över budget redan. Vi har varit här en dag.



Ser inte lovande ut det här. Men sjukt kul redan...

2008-07-04 @ 04:14:21
URL: http://kotteby.blogg.se/
Postat av: Ekorren

The mist är BRA!

2008-07-04 @ 11:50:13
URL: http://www.ekorren.de/blogg
Postat av: Therese

Jag avskyr skräckfilmer, när jag ser dem är det ingen fara, men sedan...när alla små obehagliga scener flimrar förbi just när jga kopplar bort alla måsten och ska sova! Nä, usch!

2008-07-04 @ 13:15:27
URL: http://www.ekorren.de/therese
Postat av: AnKa

The Descent e skti snuskig... jag drömde mardrömmar i flera dar efter den :S

Så kika den som du känner för att bli skitnödig ;)

2008-07-04 @ 19:32:13
Postat av: Anna / Annchen

The Descent har jag sett, och jag tyckte den var bra, och inte för overkligt liksom... däremot minns jag inte om jag blev rädd. Filmer KAN ju vara bra även om de inte är läskiga, det är bara när man hoppas att den ska vara läskig som man kan bli lite besviken och det tar ju ner totalbetyget.



Men ikväll ska jag inte se på film, jag ska på sommardrink i stan. Ibland går Annchen på gatorna som en vanlig människa.

2008-07-04 @ 19:54:39
URL: http://naktergalning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0