Du SKA tro det blir sommar, särskilt om nån sätter fart.

Sommaren får sin form.
Om elva timmar har jag sommarlov!

Ok, det är inte som förr i tiden när man var ung och utan bekymmer
och glatt sprang runt och lekte kottkrig med bröderna och tävlade om vem som kunde kissa längst och badade hela dagarna så att håret alltid var blött och låg på solstenen och torkade och tittade på de små rödspindlarna och hade sönder håvar efter håvar när man fångade alger, sjögräs, småfisk och maneter. Stackars maneter som fick ligga i en hink tills det började synas att de höll på att lösas upp. Ut i skogen och plocka blåbär, bygga kojor, gå till semesterhemmet och köpa godis. Bada lite mer. Ro med Lill-Slick. Spela kort. Hälsa på hos grannarna och leka eller klappa på deras hund. Ligga på bryggan och titta på båtarna mellan Skeppsholmarna.

gamla sommarstugan

Jag saknar Vibäck ibland, det är där jag spenderat min barndoms sommarlov och det var härliga tider! 1983-1993, den sista sommaren var regnig och då bodde vi i friggebod, fem stycken med två undulater, marsvin, köksgrejer, tv, skåp och bord. Då byggdes ett nytt hus, som aldrig blev färdigt innan vi flyttade därifrån, till morfars sommarstuga istället. Huset på bilden har inte många likheter med det lilla bruna låga huset med läckande tak som vi bodde i, men ger ändå en känsla av omgivningen.

Det var inte ens det här jag skulle skriva, jag blev bara så nostalgisk. Sommargrannarna från förr har fortfarande kvar sitt hus, så vi har hälsat på efteråt, men det är inte alls samma känsla längre, och allt ter sig så litet nu. Min poäng var att det är inte som förr, med bekymmerslösa, långa, fria sommarlov, men det känns ändå skönt att få vara lite ledig från skolan, även om jag ska jobba.

Det jag skulle skriva var ett kort inlägg om hur sommaren ser ut än så länge. Så bra gick det med det.

Jag är i Stockholm 19 juni till 2 juli och tar gärna emot förslag på umgängesalternativ under tiden, midsommar till exempel. Ska rensa lite bland alla mina saker, senare i sommar kommer mamma och pappa hit med en del, jag har mycket att slänga därifrån.

Får se om jag lyckas sy nån bikini i år, det var två år sedan jag köpte tyg till det nu. Beror väl på hur jag väljer att distribuera min tid mellan jobbpassen. Vecka 31 ska jag segla! :)

Nu ska jag inte babbla mer om det. Jag ska istället kommentera det som står på SJ's hemsida nu när jag köpt min biljett: "Observera! Nu stänger vi dörrarna på SJs tåg 30 sekunder före avgång." Jag kan förstå att det är för att komma iväg i tid, men inte exakt hur det ska fungera. Kommer man 25 sekunder före avgång blir man antagligen ganska sur. Frågan är bara om man blir mest sur på sig själv eller på SJ i så fall.

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Så härligt - hoppas du får ett riktigt härligt lov! :-)

Sol ute - men bokregn hos mig! Välkommen in och tävla om bra sommarläsning. Trevlig helg!

2008-06-05 @ 16:32:33
URL: http://www.charlotte.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0