En verklig och en overklig konversation.

- Det är inte så lätt när man inte svalt tillräckligt med medicin.

Jag svarade söta tanten med ett leende. Kanske hade hon sett att jag tittade när hon klev av spårvagnen för att se om hon behövde hjälp. Jag väntade tills spårvagnen åkt förbi och kom ikapp henne igen när hon gått nerför halva trappan. Funderade återigen på om hon behövde hjälp, tant+trappa verkade inte vara en bra kombination i det här fallet.

- Det gäller ju att hitta också. Nä, jag får åka hem igen.
- Vart ska du? Vet du vad gatan heter? Eller något som finns i närheten?
- Nä, jag skulle till den här stationen, men jag vet inte. Det finns ju inte så många affärer, det är bättre på Guldheden och det var lättare förr. Nä, jag får åka hem igen.


Hennes svägerska fick aldrig något besök. Hon vände om och gick uppför trappan igen. Jag undrar om hon åkt hemifrån för att besöka henne, kommer dit och märker att hon inte hittar och åker hem igen. Fram och tillbaka. Hon försökte ju inte ens att hitta. Men det är säkert inte lätt att bli gammal, kanske gör jag samma sak jag också när jag blir så rynkig och söt. För det ska jag bli. Ska jag ha rynkor ska jag baskemig vara söt också! Jag fortsatte att gå hemåt.


Var det en kollega som gick framför mig? Kanske. I så fall måste hon ha bytt pojkvän. Jag tror jag har träffat honom och han ska vara lång enligt ryktet. Det var inte den här killen hon höll om och pussade så lyckligt på. Jag vågade inte gå förbi eller säga hej. Vad skulle jag ha sagt i så fall?

 - Hej! Har du bytt pojkvän? Ja, för du var ju inte så lång ser jag.

Nä, kanske inte ändå. Den konversationen utspelade sig bara i mitt huvud. Och tur var nog det. Annars hade de ju faktiskt varit två mot en, och det är fusk.



Oj. Jag har nu flyttat min blogg. Samma adress för läsare, en annan för mig. Det verkar som den nu har valt kategori själv, till Tjuvlyssnat. Det känns intelligent. Borde jag bli rädd? Är bloggen smartare än mig? Jag hade tänkt att välja kategori Mänskligheten, men tjuvlyssnat är kanske mer passande. Idag låter jag bloggen bestämma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0