Nej, jag ska inte söka till Idol.

Vi har pratat en hel del om musikalitet i skolan på sistone. Det känns extra aktuellt just nu med Idol-auditions. Vem är musikalisk och hur fungerar det med självkritik och självinsikt? Det känns som om alla borde ha självkritik och personliga komplex, saker som andra aldrig ser men som man själv lägger stor vikt vid. Det går dock inte ihop med självinsikt - uppenbarligen är det ju många som inte förstår att de inte kan sjunga tillräckligt bra för att vara med i Idol.

Och samtidigt - vem är musikalisk? Musik är ett flöde, en puls, en rytm. Musik är ett språk som är till för att uttrycka och förstå känslor. Alla kan följa en enkel rytm, så alla är musikaliska, men på olika sätt och i olika nivåer. Musikalitet i sig handlar inte om att sjunga rent eller notlära, det viktigaste är glädjen. Dessutom är sångorganet en muskel som går att öva upp, man kan alltid bli bättre.

Fast vilka är det som söker till Idol egentligen? Det är till exempel folk som påstår att deras familj och vänner har sagt åt dem att söka, för de sjunger så bra. Allting är relativt och i deras familjs öron låter det kanske bra, det kanske gör det om man lider av viss tondövhet. Vissa klarar inte av att säga sanningen, och i vardagslivet behövs det heller oftast inte. Det är bättre att sjunga dåligt än inte alls. Men man kan inte uppmuntra dessa personer till att söka till Idol, om man tror sig vara en god vän på grund av detta bör man tänka om i motsatta banor.

Jag får också höra att jag sjunger bra och att jag borde söka till Idol. Jovisst, allting är relativt som sagt, och relaterar man till katastrof-fallen under idolauditions sjunger jag absolut bra. Jag skulle kunna tänka mig att gå på audition där - det verkar vara en kul dag med trevliga människor och mycket sång och musik - men jag skulle inte vilja sjunga för juryn och jag skulle inte vilja vara någon Idol eller vara med i programmet. Jag gillar att sjunga, men jag trivs nog bäst med att göra det i kör.

Ska man sjunga solo är det lättare att göra det på scen framför massor med folk man inte känner än att göra det bara för någon eller några få. Att vissa söker är smått oförståeligt, men kanske tänker de på den anonyma massan med tv-tittare istället för de tre kritiska jurymedlemmarna.

Kommentarer
Postat av: Mathan

:) kan inte göra annat än hålla med :)

2008-09-20 @ 03:15:56
Postat av: Anna / Annchen

Men hallå knasboll, vilken del av allt det här babblandet är det du håller med om? Att jag inte borde söka till Idol? :p

2008-09-20 @ 12:08:06
URL: http://naktergalning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0