The long and winding road.

Jag är i Trosa. Det var dock inte helt lätt att komma hit. Jag köpte mina biljetter i oktober och kollade lite olika X2000. Insåg att det kostade lika mycket till Södertälje som till Stockholm och då visste jag inte vart jag skulle åka först, så jag köpte hela vägen till Stockholm. 17.42 från Göteborg, 20.50 i Stockholm. Kom till slut fram till att jag skulle till Trosa och därför hoppa av i Södertälje. Avfärdsdagen kollar mamma när tåget skulle vara där för att veta när hon skulle hämta mig. Typiskt - tåget stannar inte i Södertälje. Jag får fråga på tåget hur jag ska ta mig dit på bästa sätt. Är på perrongen 17.20, det är inte tåget. Vi lämnar Göteborg kl 18 istället, då fryser jag. Jag telefonerar med mamma som assisterar på internet att kolla förbindelser mellan Flemingsberg och Södertälje. Vi hamnar bakom ett pendeltåg till Alingsås och blir ännu mer försenade. Det finns lite olika sätt att komma till Södertälje. Att hoppa av i Hallsberg t.ex. märkte jag, fast för sent. Jag har sovit tre timmar natten innan, varit i skolan på dagen och ätit dåligt - jag blir mer och mer uppgiven när flera förbindelser sumpas pga förseningen. Jag är i det stadiet att minsta motgång får en att vilja gråta. Jag vill sova men tiden är osäker så kan inte ställa klocka och känns läskigt när det inte är ändhållplatsen jag ska av på. Klockan är över nio när jag kliver av i Flemingsberg, en halvtimme försenad. Jag har suttit bredvid ett skållhett element som nästan brände på benen. I jackfickan ligger mitt bankkort och när jag sätter på mig ryggsäcken för att gå av blir det böjt, värmeskada på plasten, typiskt. Jag missar ett pendeltåg, även om det inte var det jag skulle ha tagit efter mammas beräkningar. "Förseningar pga väderrelaterade fordonsproblem" känns extra typiskt, men det är bara två minuter. Byter pendeltåg i Södertälje hamn för att komma till Södertälje syd, som jag redan åkt förbi med tåget som inte ville stanna där. I hamnen är det också lite förseningar. Möter mamma som kör hem mig till dem, vilket tar nån halvtimme. De har flyttat så otillgängligt tycker jag.

Försening. Mer försening pga pendeltåg till Alingsås. Mer försening pga pendeltåg innan Södertälje, som tåget inte stannar i. Försening på pendeltåg, försening på pendeltåget jag byter till. Skadat bankkort. Det är inte min dag.

Det positiva är att bankkortet fortfarande går att använda (men jag ska ändå skaffa nytt) och att jag fick en tom plats bredvid mig på tåget hela resan. Det brukar vara så, även när tåget är i princip fullbokat så har jag ingen bredvid mig. Jag gillar att lyfta upp fötter och ben från golvet, så det passar mig bra. Kanske tycker SJ att jag luktar illa och vill bespara andra det, eller så är SJ hemligt kär i mig och vill lyxa till det för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0