Sju saker om mig du kanske inte visste.

Sju saker om mig själv som ytterst få känner till har Therese utmanat mig till för någon månad sedan märkte jag nyss. Vet inte om det är särskilt obekant, jag tror det är historier jag kläcker ur mig ibland, men here goes.

1. På lågstadiet ville Ulf pussa på mig hela tiden men jag tyckte inte om det, det var ju kladdigt. Han tjatade även på mig att vi skulle bli ihop och till slut sa jag ok, på villkor att han slutade pussas. Sedan dröjde det tills jag var 18 innan jag fick min första kyss.

2. När vi flyttade in i en lägenhet i Sköndal bodde jag i ett rum med brandgul-brun-randiga tapeter och den första natten drömde jag att det kom in ett lejon i samma brandgula färg genom fönstret.

3. Mitt dåliga minne gör att jag ofta glömt och blandat ihop om det var min mormor eller min kompis mormor som dog av blodcancer medan den andra dog av skelettcancer, samt om det var en krokodil eller traktor jag lekte med när jag ramlade på vardagsrumströskeln och fick sy två stygn på hakan som fortfarande ser ut att sitta fast där. Den andra leksaken hörde ihop med en annan kompis och liknande händelser och ärr.

4. Jag var avundsjuk på uppmärksamheten Julia fick på mellanstadiet när hon var superhes och ville också bli hes, vilket jag aldrig blev på den tiden. Nuförtiden blir jag ofta hes vid förkylningar och har förstått att det handlar om halsens muskulatur. Då sjöng jag massor, med sju timmar musik i skolan per vecka. Nu är det inte alls lika ofta och med ett långt uppehåll eller två har jag tappat en hel del.

5. Med anledning av all sång på den tiden hade jag även grymma magmuskler. En sommar hade jag läst att hundra situps om dagen var bra och jag hade inte så mycket att göra i den isolerade sommarstugan, så jag testade. Tyckte dock att det var lite för lite, så jag gjorde 500 situps om dagen istället.

6. Den isolerade sommarstugan har även gjort att jag en sommar lyssnade så mycket på en skiva med Just D, som mina bröder hade med sig, så att jag fortfarande minns texten till flera av de där sångerna. "Pressa, bygga en nalle, klippa en kabel, tömma bunkern, brumma, amputera en snabel."

7. Jag älskar att plocka blommor, vilket ger mig ro. Till min pianolärare plockade jag ofta med skräpiga hundkexblommor på vägen. Vägen hem kantades av fantasifulla tankar och små äventyr som för det mesta gjorde den korta vägen lång att gå och drömmande utforska.

7 igen typ. Jag lärde mig att vänster är armen som klockan sitter på, men sen hade jag inte klocka ett tag och efter det sitter klockan på höger arm och jag är fortfarande förvirrad när det gäller höger och vänster.

Välja ut saker har aldrig varit min grej, böckerna med mina klasskamrater där man ska välja favoritfilm osv har alltid varit något jag har problem med. Hur som helst, där har ni några minuter av era liv ni aldrig får igen, på grund av information ni antagligen inte kan göra någonting med. Det är meningen att man ska fortsätta utmana vidare, men jag låter det vara, ifall ingen spontant känner för att fortsätta.

Och nu ska Anna sova i sin säng med fem kuddar, två täcken och en hund, tills jag vaknar av mig själv om 8-10 timmar eller så. Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0