Money, money, money... must be funny.

Jag har en skuld hos CSN på 86 624 kronor. Det är inte särskilt roligt, men det kunde varit värre. Jag har använt 157 veckor hittills och har 83 veckors studiemedel kvar. En termin Praktisk Filosofi A och en termin Etnologi A (och ortnamn och personnamn som aldrig tentades av) i Uppsala, ett år Tyska AB i Innsbruck. Två år med fullt studielån och antagligen en högre ambitionsnivå. Jag köpte varenda bok vi skulle läsa, för jag trodde man var tvungen till det. Hur ofta kommer jag så här i efterhand läsa engelska 1800-tals filosofer? Jag har nu läst tre terminer av sju på lärarprogrammet, enbart på bidrag. Det är lite tråkigt att skulden fortsätter öka trots att jag inte tar studielån, räntan är inte särskilt rolig. Jag har inte köpt en enda bok än så länge, trots att jag antagligen kommer ha betydligt större nytta av dem nu än jag hade övriga kurser. Jag har lånat av andra och biblioteket framförallt, och det fungerar jättebra. Framförallt sparar man pengar.


Hundraårig dollarsedel som hamnat i Luleå.


En annan sak som sparar pengar är att vara väldigt upptagen, för då har man inte tid att gå ut och spendera pengar. Jag ser även till att ha med matlåda så ofta som möjligt. Innehållet i min frys har växt under sommaren, både av mat samt behovet av att frosta av den.

Usch för pengar. Tänk om man hade så pass mycket att man slapp bekymra sig. Jag lever mitt liv med buffert, vägrar leva i ångest över att landa på plus/minus noll i slutet av månaden. Kanske behöver jag ta studielån till hösten ändå. Jag har tackat ja till Didaktik med inriktning mot barns språkutveckling och Barns grundläggande matematiklärande. Nu är det dags att betala räkningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0