Hur mycket ska våra kroppar behöva stå ut med?

Förr skulle man ha mycket tyg som dolde allting. Att ha råd med så mycket tyg var fantastiskt och att skymta en naken vrist var väldigt erotiskt. Därför kunde män självklart inte gå bakom en kvinna i en trappa. Håret pudrades blekt. Det var dyrt puder och de fattiga härmade det med ett billigare alternativ, tills allt mjöl i håret ledde till brödbrist och Marie Antoinette antagligen myntade det klassiska uttrycket att de väl fick äta bakelser istället.

Kroppar ska formas, även männens. På 1700-talet använda männen exempelvis lösvader. Kvinnornas kroppsformning tog sig även förr mer extrema former. Korsetter skulle forma en så smal midja att den hårda snörningen ledde till att man lätt svimmade av syrebristen. Det är ganska sjukt att uppfinna luktsalt för att svimningarna var så vanligt förekommande, istället för att göra något åt orsaken till detta.

Förut skulle man vara blek för att visa att man hade råd att vara inomhus, istället för att utföra arbete utomhus. Idag sker det mesta arbetet inomhus och således är det nu trend att vara solbränd för att visa att man har råd med att vara ute i solen, åka på semester och sola solarium istället. Våra kroppar är nu också mer exponerade och ska därför tåla att bli granskade även utan kläder. Korrigeringen sker därför genom plastikkirurgi nu, istället för korrigering med hjälp av kläder.

För övrigt är Mannen Som Inte Gråter en 1800-talsuppfinning för att distansera sig från 1700-talsmannen som grät floder. Det blev en överklassgrej och till slut tar även kvinnor efter och härmar män för maktens skull.


Detta är tankeväckande kunskap och funderingar man kan få sig under ett besök på Göteborgs Stadsmuseum, och så här i hemtentatider plockar jag fram mina anteckningar från detta. Det ska bland annat analyseras från etiskt perspektiv, och det här kan verkligen väcka många etiska diskussioner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0