Både duvor och bajshög växer på balkongen.


7 maj - De gula fjunen börjar försvinna.


8 maj - Nu är du lite nära, försök inte. Titta här så stor och läskig jag är när jag ställer mig upp, visst är jag? Visst blir du rädd?


10 maj - Lite gos med mamma. Svårt att få plats med båda två under nu. De har åtminstone alltid varandras närhet. Vid matning kan man konstatera att det inte alls är omöjligt att mata två ungar samtidigt genom samma mun.


11 maj - De blir mer och mer lika stora duvor nu. Det går fort, tydligen växer man snabbt när det enda man gör är att ligga still i samma ställning och bara äta och sova. Det kan säkert många soffpotatisar intyga om också. Det mindre tilltalande är bajshögen intill balkonglådan, som också bara växer och växer. Jag har en del att göra därute sedan när de flyger iväg.

I början var de helt tysta, nu piper de ganska gulligt när föräldrarna kommer för att mata dem. I övrigt ligger de tysta och stilla, andas ganska mycket. Föräldrarna är för det mesta ute och letar mat nu så de är själva ofta. Ibland kommer några andra duvor förbi. De verkar mest nyfikna. Är föräldrarna här jagar de bort de andra, annars händer inte så mycket. Ungarna känner uppenbarligen av vilka föräldrarna är och ligger vid dessa tillfällen fortfarande tysta och stilla.

Äggen lades omkring omkring 10 april och kläcktes ungefär 28 april. Enligt mammas fågelbok ska ungarna vara flygfärdiga efter ungefär 30-35 dygn, så de borde flyga härifrån om ungefär två veckor vid månadsskiftet. Med tanke på hur snabbt de vuxit hittills ser de nog ut som vanliga, fullvuxna duvor då gissar jag. Jag undrar dock hur de ska kunna komma upp till balkongräcket för att ta sats. När de flygit iväg får jag försöka vara snabb med att städa bort därute, innan mamma och pappa duva får för sig att tillverka en ny kull.

Kommentarer
Postat av: Fabian

Som ett med naturen, läsarnas bidrag. Ingen höjdare. Hur gick det sen?

2010-01-04 @ 02:09:37
URL: http://fabianlund.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0