Eurovision 2009.

Tittade inte så mycket på schlagern ikväll, bara några bidrag. Det roade mig inte så mycket. Jag trodde det, även om det roligaste är att kommentera det hela, särskilt ihop med andra. Kläder, röster, osv... Tittade mest på snabbreprisen, och här följer även en snabbgenomgång av vad jag tycker och tänker, även om jag mest sett små snuttar här och där.


Island lesbisk kärlek.
Kroatien var pinsam, men lät lite som Yrrol i bakgrunden och i början, från de grekiska scenerna.
Frankrike tror hon är Edith Piaf, gillade inte.
Sverige lät inte helt ren ikväll, vet inte vad jag tycker om låten överlag, men ikväll lät det inte bra. Intressant att se hur det kommer gå i röstningen, vad Europa tycker.
Island fin, men frågan är om ballader kan vinna?
Armenien hade kunnat vara bra, särskilt med lite stämmor.
Ryssland var jobbig, skrikiga toner och egocentrisk video i bakgrunden.
Turkiet, åh jag vill också kunna dansa orientalisk magdans.
Azerbadjan var helt ok, med Arash.
För stort ego på Bosnien Hercegovinas artist.
Moldavien var skön, studsig. Men "Hora Din Moldova" kan man ju inte döpa det till, tänk på svenskarna!
Malta lite stucken gris.
Estland gillade jag, skön harmoni, söt tjej, fin sång... undrar vad hon sjunger? Hade gärna hört på engelska eller liknande istället, även om det är bra att behålla karaktärer från hemlandet.
Danmark lite så kommersiell vardagspop.
Tyskland var ok, men hur mycket strippade Dita?
Albanien alldeles för jobbig röst annars hade den kanske kunnat vara bra, men nu lät det mest bara falskt.
Norge tråkig, usch.
Ukraina skön, fart och fläkt, men frågan är om det var för mycket. Lite konstig samtidigt: "Titta jag kan trumma också!"
Rumänien helt ok, men lite dussinpop och upprepande. Lite sådär.
Storbrittanien tråkig, intetsägande för mig.
Finland goes E-type. Små barn ska inte leka med elden, antagligen inte finnar heller.
Spaniens dräkt påminde om Britney med nakendräkt med stenar på. Konstig låt.

Blev inte så många bidrag kvar då som jag gillar någotsånär: Island, Azerbadjan, Moldavien, Estland, Tyskland, Ukraina, Rumänien. Spontant skulle jag säga Estland eller Ukraina, men det känns ju som Norge kommer vinna. Får lyssna mer på bidragen senare, många brukar ju kunna växa på en efter ett tag.

Och det kommer även rapporter från artisterna i KRIN RUUM! Såna där ryska gröna rum är lite konstiga tydligen. Vitrysslands tjej som visst vunnit skönhetstävling fick verkligen koncentera sig ordentligt för att kunna prata, det är ju inte så lätt när man måste se till att vara snygg samtidigt.

Klassiskt, berömma den fantastiska showen med diverse klyschor och leende pauser för svar på tal som aldrig kommer.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Puh, jag som trodde att jag var den enda som inte gillade Norge!

2009-05-17 @ 12:54:39
URL: http://elizzahs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0