Oprah uppmuntrar till onani för unga.

Försökte bli frisk genom täcke och meingslös tv igår och efter förmiddagens föreläsning fortsätter jag nu på samma recept. Oprah pratade både igår och idag om barn och ungdomars sexualitet. "Du har kontroll över din egen kropp" säger en mamma till sina barn, som ännu är små men det känns som bra ord, oavsett ålder. Man borde själv ha kontroll över sin kropp och styra vad man sätter på den och vad man själv och andra gör med den.

De pratar om att man ska ge sina barn mycket information. Föräldrarna trodde att de hade haft sexsnacket med sina barn, men barnen höll inte själva med.

Att röra sig själv, utforska sig själv genom självstimulering, uppmuntrades av en kvinnlig doktor, vilket väckte starka reaktioner och diskuteras vidare i dagens program. Anledning till detta gillar jag, att framförallt tjejer ska lära sig om sin kropp och att de själva kan få njutning och inte behöver en kille till det. Att sexdebuten kan skjutas upp och att sexuell upphetsning inte behöver förväxlas med kärlek. Redan små barn onanerar, jag har själv mött det på förskola, men det handlar om tröst och njutning då, inte sexuell upphetsning. Pojkar upptäcker det tidigare än flickor, sades också. Informationen finns oftast redan hos barnen men det mesta får de flesta reda på genom vänner, inte föräldrar.

Det är en svår balansgång. Man vill att barnen ska veta, men det är så tabubelagt att det blir generande att tala om. Jag har svårt att föreställa mig att jag sätter mig ner med en framtida dotter och pratar om självstimulering. Det är svårt med vem som helst. Den kvinnliga doktorn tog det lite väl långt och tyckte att man skulle köpa en vibrator till sina döttrar.

Du är i kontroll över din egen kropp. Glöm inte bort det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0