Hur man skriver en hemtenta.

Tisdag: Får tentan. Känner mig motiverad och tänker börja direkt för en gångs skull. Åker hem. Blir trött. Somnar och sover fyra-fem timmar. Får inte så mycket gjort.

Fråga ett: Sju vetenskapsideal ska diskuteras utifrån tre vetenskapsfilosofiska traditioner.
Fråga två: En avhandlings metodologiska tillvägagångssätt ska diskuteras utifrån övrig kurslitteratur.


Inser att det är jättemycket att läsa in sig på, precis som jag anade. Bannar mig själv för att jag läst så lite i förväg och försöker läsa ikapp. Till mitt försvar kan jag säga att jag inte fick tag på kurslitteraturen förrän ganska sent och då skulle intervju- och enkätundersökning skapas, genomföras och analyseras i varsitt paper per vecka. Sedan hjälper det ju inte att jag saknar självdisciplin heller.

Läser, samlar citat.
Ordbajsar.
Torkar, så det blir snyggt.
Fäääärdiiiig!


Det blev en kamp med antal tecken. Minst 5000 och max 6000 tecken per fråga skulle det vara, vilket de påstod skulle vara cirka två sidor per fråga. Fråga ett: 5957 (6526) tecken. Det är min tenta, så jag bestämde att inledande idealcitat (på 569 tecken) inte behövde räknas med. Fråga två: 5944 tecken. Det var tight med tecken! Skickade in tentan med 19 minuter till godo. Det är luuuugnt. Nu återstår bara att hålla tummarna.

Så nu är jag leeediiiig! Eller nähä. Föreläsning klockan nio till tolv, sedan är det bara att rulla upp ärmarna och sätta igång med projektarbetet på fem veckor och 7,5hp. Jag och en kille ska undersöka etniska normer i litteratur för barn på förskola/lågstadie. Jag hoppas det blir intressant och givande, så det blir motiverande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0