Mina grannar dör.

De finns där. De märks olika mycket, framförallt genom sina persienner.

Tanten Ek hade en "Ingen reklam"-lapp som påpekade att man skulle spara den svenska skogen. Det är humor enligt mig, även om det är osäkert ifall det var medvetet eller inte från hennes sida. Hon gjorde aldrig något väsen ifrån sig och persiennerna var oftast fördragna redan när det började skymma. När jag flyttade in fick jag tips av hyresgästen innan att presentera mig, som hon hade gjort, för det var uppskattat. Jag märkte aldrig att hon lämnade hemmet någon gång eller fick särskilt mycket besök, förutom från hemtjänsten. Vi pratade två gånger tror jag, och hon uttryckte oro för min skull att jag kom hem sent ibland. "Inte för att det stör!" Jag hörde inte henne och hon sa att hon inte hörde mig. En fin granne helt enkelt. Sedan hände något med persiennerna. De vinklades inte som vanligt och jag förstod att hon inte var där, sedan tolkade jag dem och såg att hon kom tillbaka, sedan var hon borta igen. Av skvallergrannen fick jag reda på att hon flyttat till ett hem utan att trivas och kom tillbaka, flyttade sedan till ett annat hem där hon trivdes bra, men sen dog hon. "Hon är begravd och klar" som han uttryckte sig.

Skvallergrannen bor på min andra sida och hans persiennanvändning var minimal, vilket gjorde att man hade full insyn i hans liv, som verkade ensamt och framförallt fyllt av tv-tittande nätterna igenom. Han hade jobbat som fastighetsskötare här, vilket han verkade tycka gav honom rätt att gå in i min lägenhet när jag hade hantverkare här vid två tillfällen. Jag fick känslan av att han var lite alkoholiserad, då han ofta verkade dricka tills han blev lullig. När jag tillät mig att säga mer än hej så verkade samtalet aldrig vilja ta slut, så han kändes lite jobbig på flera sätt. Honom har jag hört mer genom väggarna, både hans tv och nu på slutet hans hostningar. Jag har inte tänkt på dem som något att oroa sig för, men en granne har nu satt upp en lapp med när han begravs och tycker vi ska ge pengar till Hjärt- och Lungfonden, som de anhöriga skrev att man skulle tänka på. Det verkar som det låg mer bakom de där hostningarna än jag trodde. Jag såg att persiennerna var fördragna mer nu och att han satt upp en "ingen reklam"-skylt, så jag förstod att han inte var där, men jag trodde han rest bort.

De var inte unga och de levde ganska ensamma liv, vad jag vet.

Två döda grannar på en månad, eller kanske två. En konstig tanke jag får är att man borde passa på att ha en fest nu när jag bara har grannar över mig. Det har, nu när jag tänker på det, varit ovanligt tyst även ovanifrån...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0