Vad jag tycker om Eurovision.

1. Azerbadjan: Fin låt. Ballad åt r'n'b-hållet, vilket jag gillar. Några falska toner men den här låten kommer jag nog lyssna på i efterhand också. Safura - Drip drop.

2. Spanien. Algo pequeñito. Han ser ut som Salem al Fakir och har tagit med sig en egen cirkus. Jag väntar på att låten ska komma igång men när det väl händer är det för sent och inte tillräckligt bra för att jag ska fatta tycka. Killen från publiken som sprang upp på scenen kunde väl ha moonat istället? Då hade vi snackat störning värd att upprepa numret för, den här låten vill jag inte höra igen.

3. Norge. My heart is yours. Didrik sjunger utan Ebba. Modigt att börja acapella men det ger låten för långsam start. Jag känner mig negativt färgad men när han klämmer i är det bra och just då är det inga falska toner. Den är för sliskig, särskilt med stämmorna. Det skriker smör i denna powerballad. Jag blir åksjuk av alla kamerapanoreringsvarv runt lille Didrik.

4. Moldavien snurrar på artisten istället för kameran. Ganska skön men inte tillräckligt för vinst, den är för upprepande. Saxofonjuck? Blonda hurtiga energiknippen som studsar runt, de kanske skulle leda aerobicspass istället.

5. Cypern. Life looks better in the spring. Stämmorna sticker ut för mycket och låten säger mig inte så mycket. Han känns fabricerad. Det händer inte så mycket i låten.

6. Bosnien Herzegovina. Savage Garden igen. Det påminner om något... high school musical? Rockballad som är helt ok men den fastnar ändå inte riktigt.

7. Belgiens tärning och hans gitarr. Om han bara slutar gunga så mycket så är det en bra låt som inte är värd att vinna men väl att spelas i efterhand.

8. Serbien och luggen har en medryckande låt men hur ser han ut egentligen? Han vill verkligen att man ska dansa med honom.

9. Vitrysslands fjärilar är pinsam så det är inget att skryta med att Robert Wells är med, men jag vill fortfarande ha en sådan fjärilsklädsel. Guld silver och brons... hur valde de vilken bling-bling-flicka som skulle vinna? Tjejerna stirrar hjärndött framför sig, det finns ingen större inlevelse någonstans.

10. Irland sjunger en ballad för ovanlighetens skull. Varför står hon på en låda? Nä, ingenting jag vill hänga i julgranen.

11. Grekland. Giorgos & Friends - är han rädd för att vara själv? Jag gillar de voffande männen och låten är inte helt fel. Jag gillar grekiska harmonierna i låten, det är bra när kulturen sticker igenom. Det är kraft i den här låten, jag tycker om den.

12. Storbritannien. That sounds good to me och det gör det, förutom att körsångerskorna i bakgrunden drar ner det med en del falska toner där de står och vickar på rumpan. Han avslutar med några långa toner i fel tonart men på det stora hela låter det bra.

13. Georgiens Sofia ska skina och jag gillar låtan men inte riktigt henne även om hon är söt.

14. Turkiet. We could be the same. Bra början men varför rappa? Då blev jag lite besviken men låten är helt ok, musiken är bättre än sången.

15. Heja Albanien! Synd att en ljudmiss i början gör att stämmorna nästan överröstar melodin.

16. Island skickar en Björk med skvalpande bröst och lite dunka-dunka.

17. Ukraina ser cool ut och det är låten också. Bra pipa på den artisten! Den här vill jag lyssna på i efterhand, den fastnar direkt i mig trots att jag inte hört den förut. En powerballad med sköna rockinslag som ger den mer kraft. Sweet People - Alyosha.

18. Frankrike. Jessy Matador har ett aerobicspass och kamerateamet zoomar in på deras juckande rumpor. Det hörs att det är en fotbollslåt, räckte det inte med att hålla den där bara? Det är dock en låt man blir glad av.

19. Rumänien
har satt ihop två genomskinliga pianon till ett och har fått ihop en låt med potential att vinna. Lite operapip på köpet och de leker med elden. Bra låt.

20. Rysslands låt har ingen plats i finalen enligt mig, även om den sägs vara gjord med humor. Jag ser ingen humor i denna och ingen musikalisk behållning heller, även om den är lite bättre andra gången gillt.

21. Armeniens tvåmeterskvinna påminner om Angelina Jolie med ihoppressade bröst och hår ner tillrumpan. Bralåt där jag mest bara klagar på uttalet, på framförallt Apricot... vilket hon sjunger hela tiden då låten heter och handlar om Apricot Stone. Det är helt ok om den här låten vinner.

22. Tysklands Lena sjunger Satellite med lustiga vokaler. Vem är det hennes röst påminner om? Låten är bra och sätter sig direkt. Uppfriskande med bra uttal - brittisk engelska istället för tysk engelska.

23. Portugals Disneymelodi Ha Dias Assim. Jag såg den bara i snabbreprisen sist och då verkade den bättre än nu för refrängen är bra men vad är det för vers i början? Tur att hon tar i lite mer senare.

24. Israel. Hareel Skat. Han harklar sig väldigt mycket men det beror väl på språket. Fin låt men jag störs av alla harklingar. Petra uppmärksammar mig på alla -lim och -rim i sången, men det rimmar ju mycket då i alla fall. Ge mig en översättning av den här låten så blir jag gladare.

25. Danmark har en härlig refräng som även lyfter verserna. En kommentar menade att det är en blandning av Puff Daddys I'll be missing you och Tina Turners The Best och i refrängen Army of Lovers Give my life.

Jag är skeptisk och svår att övertyga och är det falskt får jag lite ont i öronen. Ändå överraskande många låtar som jag tyckte om.

Klockan 23:
Jag hejar på Albanien, Ukraina, Azerbadjan, Grekland och Armenien. Tyskland, Rumänien och Danmark är också bra, men inte de jag hejar på mest. Funderar på vilket land jag hejar på mest. Albanien, Armenien, Azerbadjan och Ukraina framförallt. Beslutsångest! Armeniens uttal drar ner tyvärr på Apricot Stone.
Petra hejar på Ukraina, Tyskland, Albanien, Turkiet, Rumänien, Armenien, Serbien - i ungefär den ordningen. Och påpekar att den norska programledaren låter som de norska killarna i Dude where's my car som letar efter the continuum transfunctioner. Fniss.

Klockan 23.15:

Telefonslussarna är stängda och jag har bestämt mig för en ordning, tror jag.
Albanien först (It's all about you), följt av Armenien (Apricot Stone) och sedan Ukraina (Sweet People).

Pausnumret med flashmobb - var det så genomtänkt? Att gå igenom publiken med en aggressiv förgrundsman som hela tiden syntes i kameran och dessutom tacklade en kille som ville få sina tre sekunder of fame... hm.

Klockan 24:

Herre gud så lång tid röstningsresultaten tar och det känns ganska givet nu att Tyskland kommer vinna. Israels röstmeddelare ser ju ut att ha lösöron så som de står ut!

Efterspel:

Lena var värd att vinna så söt och charmig och att komma från ingenstans till att bli känd i hela Europa på bara fyra månader. Heja Tyskland. Rätt låt vann och det kunde jag säga med ganska många olika alternativ.

Kommentarer
Postat av: Erik Levin

Skummade igenom och tänkte "Va? Är Björk Islands bidrag i ESC??" Men efter att ha sökt lite inser jag att det var ju en annan björk. Meh.

2010-05-29 @ 23:51:46
Postat av: Annchen

Island gillar björkar :)

2010-05-30 @ 01:21:55
URL: http://naktergalning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0