Jag har bestämt mig.

Igår fick vi lite information om det här med lärarlegitimation. Mycket är fortfarande inte bestämt och de flesta frågor vi hade blev hänvisade till Skolverket som borde ha koll. Det verkar dock vara bestämt att man efter examen ska tjänstgöra i ett år med en mentor innan man kan ansöka om legitimation, som även innebär en viss avgift. Under en överlappningsperiod kommer man dock inte behöva mentor eller betala avgift, men det ska då ske innan 1 juli 2011. Det är oklart ifall det gäller behörighet till examen eller själva examen som kan ta upp till två månader att få efter man har ansökt om den. Oavsett hur det blir så kändes det ändå som det är värt att ta examen nu.

Känslan förstärktes idag när en förskolechef jag mötte på rekryteringsdag på skolan för ett tag sedan ringde upp mig idag och vill träffa mig angående en tjänst. Det får mig att känna mig uppskattad och jag har antagligen bestämt mig nu för att ta examen nu till sommaren. Det betyder att jag igår hade vad som skulle kunna vara min sista föreläsning någonsin. Helt sant är det inte, men det är lite så det känns. Nu är det dags att skriva examensarbete och beslutet får mig mer motiverad.

Jag har inte ens börjat leta efter vilka slags jobb det finns och är inte säker på vad jag vill ha på en arbetsplats. Min diskussion med rekryterarna fick mig att få upp ögonen för vad jag kan bidra med på arbetsplatsen. Att jag har vikarierat ett år på förskola tidigare gör dessutom att jag har arbetserfarenhet. Jag känner hur jag mentalt börjar bygga upp anledningar till att anställa mig. Jag börjar känna mig färdig. Så färdig som jag kan bli under utbildningens gång.

Har inte fått något svar från studievägledaren ännu men det verkar som om man kan gå kursen även utanför lärarutbildningen och att det är platsgaranti. Jag får känslan av att den är inriktad på yrkesverksamma, så känner jag för att gå den senare har jag all möjlighet att göra det.

Det här känns bra.

Kommentarer
Postat av: Malin

Skönt att det känns bra! Jag tror det här kommer passa dig perfekt. Kan du inte komma och jobba på en förskola i Nacka om sisådär 1,5 år? :)

2011-03-31 @ 09:32:27
URL: http://www.momalola.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0