Lyckad köttfärsgryta.

Jag gjorde en fantastiskt god köttfärsgryta igår. Därför stör det mig lite att jag inte är helt säker på hur jag tillagade den. Jag skriver ner vad jag minns i alla fall, som fick koka i minst en timme eller liknande i gjutjärnsgryta under lock.

ca 700 gram köttfärs
3 vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater
En halv burk pastasås med basilika
165 ml kokosmjölk
5 tärnade potatisar
4-5 rivna morötter
En burk stora vita bönor
0,5-1 dl thai sweet chilli sauce
Tacokrydda (1 msk?)
ca 1 msk basilika
ca 1 dl majs
ca en halv burk minimajs
ca en halv burk haricot vers
ca 1 tärnad tomat
1 grönsaksbuljongtärning
1-2 dl vatten
1 msk persilja
En skvätt tabasco

Jag var lite nervös över hur det skulle smaka eftersom jag blandade så mycket olika saker. Jag tog helt enkelt av vad som fanns. Det blev en balanserad smak trots allt och det förvånade mig att grytan smakade ganska sött och inte så starkt som jag oroade mig för. Jag har nu några matlådor över, men senare får jag göra ett nytt försök att återskapa detta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0