ESC2011, Semi 1.

Första semifinalen i Eurovision står på här i bakgrunden. Ingen melodifestival är komplett utan kommentarer, så här kommer det! Blir även ett sätt för mig att komma ihåg, så det gör liksom ingenting att det antagligen inte är någon som vill läsa det här :-) Feel your heartbeat. Schlagerhjärtat bultar med gomsegel i mitten.

1. Polen (Jestem): Sången överröstar musiken, vilket är synd när den är så falsk. Hyfsat snygg på scen, men låten var ingenting att ha. Intetsägande och skrikig.

2. Norge (Haba haba):
Swahili på norska? Det var oväntat. Versen var inte så mycket att hänga i den stora guldfluffiga rumpan på dräkten. Fint budskap och skön refräng, men inte särskilt mycket njutning i att lyssna på låten. En inspelad version med lite mer sväng hade kunnat vara något dock.

3. Albanien (Feel the passion): Tilltalar mig från början med mystisk, spöklik stämning. Sedan blir den lite skrikig och även detta känns lite falskt. Synd på den smygrockiga början. Vad har hon på sig? Kunde tro att hon ville bli konståkerska, fast isen skulle nog inte må bra av all eld på scenen. Trots att elden passar hennes knallröda hår.

4. Armenien (Boom boom):
Jag som alltid velat ha en stor boxningshandske som fåtölj. Den är inte dålig, vilket betyder bäst hittills, men den har inte heller särskilt mycket att ge. Falskt, än en gång. Det här börjar kännas lite plågsamt. Var är guldkornen? Boom boom chakka chakka.

5. Turkiet (Live it up):
Turkisk rock. Hur ska man kunna headbanga utan hår? Svenssonrock är känslan jag får. Det är synd, för något jag brukar gilla med Turkiet är att det brukar låta nationellt. Det är ingen vidare kraft i sångarens röst, så intrycket blir inte särskilt starkt. Måste finnas mer oompf i rock om det ska vara något att ha. Men de har i alla fall mycket eld och en kvinna med vingar som kan slå knut på sig själv.

6. Serbien (Caroban): Blir det inte lite inavel om en man och hans två döttrar skriver alla bidrag? Det här känns som en låt som kan gå i bakgrunden utan att man reflekterar särskilt mycket på den. Den är väl helt ok.

7. Ryssland (Get you): Alexej har alltså svensk kör, koreograf och vad var det mer? Det är något i hans uttryck som får mig att tänka på Christer Sjögren, och det är aldrig bra. Tona ner slemmet, pysen. Den är väl helt ok. Jag börjar känna mig negativt inställd till hela kvällen. Om det här ska vara en stark vinnarkandidat, vad har kvällen då att erbjuda i övrigt? Han borde inte skrika så där i melodipauser, pojken blir ju hes. Gillar att de dansar lite efter låten tagit slut. Men gillar jag låten? Nja...

Ingenting känns särskilt schlager hittills.

8. Schweiz (In love for a while): Början påminner om en annan låt som jag tycker om, så det bådar gott. Glad, hurtig, pepp låt på något sätt. Det är bra. Något i hennes röst känns artificiellt, men annars är det ganska bra. Trallvänligt. Min favorit hittills, absolut. Såpbubblor! Den kan få gå vidare.

9. Georgien (One more day): Sångerskan borde vara bra om de dumpade sin gamla för att få en mer internationell och bättre. Det är inte riktigt dåligt, trots att de har så konstiga kläder. Får inte riktigt ett ärligt intryck dock. Sångerskan passar inte bandet tycker jag, de får nog fundera på sin framtoning ett varv till. Men jodå, den skulle nog kunna växa på mig.

10. Finland (Da da dam): Gillar anledningen att skicka in bidraget, för att kunna klaga när den inte kom in. Men söta lilla pojken, han strålar nallebjörn genom tv-rutan. Låten är också sockersöt. Fint, jag gillar det. Jag har svårt att lyssna på texter, men det låter som om den här har ett fint budskap. Både låten och pojken känns äkta. Hoppas den här går vidare till på lördag.

Vi har för närvarande ingen kontakt med våra kommentatorer. Det låter så... dramatiskt. Som om de blivit kidnappade och ingen riktigt vet var de är. Har ni letat under bordet?

11. Malta (One life): Malta får mig alltid att tänka på Malin. Äntligen en bra sångare! Men jisses vilket stort leende. Den här låten gillar jag. Jag kommer nog inte komma ihåg den särskilt väl efteråt dock och frågan är om jag skulle uppskatta den på dansgolvet, så osäkert vad man ska göra med den. Men den tilltalar i stunden. Schlagerhöjning också! Den här tycker jag också kan gå vidare.

12. San Marino (Stand by): Musik för efterfest. Fram med tändaren och digga. Då är det ju härligt att det finns en sådan app om man har iPhone. Vad man nu ska med en sådan till. iPhone alltså. Inte verkar det vara att ringa med i alla fall. Den här låten kan jag gilla som inspelning, för den är ganska bra, men hon håller sig inte till tonarten.

Eurovision utan kommentarer är som sagt inte komplett. Tur jag skapar mina egna kommentarer, men det är lite tyst och tomt utan dem faktiskt. Men leta bakom mikrofonerna då?

13. Kroatien (Celebrate): Diskodänga. Den är i alla fall på engelska. Vi gick ut för att dansa i Kroatien och det var en tjej där och sjöng som var ganska bra. Men alla sjöng med, utom vi, eftersom det var låtar och språk vi inte kunde. Kände mig lite utanför då. Bytte hon kläder nu när jag tittade bort? Den är inte tillräckligt glad för att sjunga om att celebrera. [Pip. Nu fungerar det.] Jag tror vi fått tillbaka kommentatorerna. Låten är inte dålig, men ganska intetsägande. Inte särskilt äkta.

Nej, det är fortfarande tyst från kommentatorsbåset. Fast de har funnit en lösning för telefon. För den ena av kommentatorerna i alla fall. [Hallå?] Hallå ja. Teknikens under.

14. Island (Coming home): Hurtigt. Lite Östen med Resten över dessa pojkar. Blir lite glad av låten och det kan vara tillräckligt. Jag tror jag tycker om den. Jo det gör jag. Det är ganska musikaliskt, glatt och de ändrar tempo och sjunger bra.

15. Ungern (What about my dreams?): En till bra början som är lite mystisk. Jag är svag för det. Må det hålla i sig nu då! Förutom de högsta tonerna, så är den bra. Kraft, svängig, medryckande. Freestyleavsnitten blev lite flummiga. Jag tycker det är en bra lösning att blanda sitt eget språk med engelskan, fast det var ju inte särskilt länge. De tyckte visst det var lite mörkt på scenen, bakgrundsfigurerna har med sig egna lampor i sina kläder. Stor favorit säger de, och jag kan förstå det.

16. Portugal (A luta é Alegria):
De satsar mycket på det sceniska. Synd bara att man varken förstår vad de sjunger eller vad som står på deras skyltar. Får känslan av att de har ett budskap de vill få fram som försvinner i utstyrslarna. Vill de skämta eller prata allvar? Demonstrera eller underhålla? Har ingen aning om vad de sjunger, så jag vet i alla fall inte. Varför ska de vara så många? Alla kan ändå inte sjunga. Den låter lite upprepande men är väl helt ok. Framkallar inga allergiska reaktioner.

17. Litauen (C'est ma vie): Tävlat i opera och teckentolkar en del av sången? Spännande. Hon har i alla fall kraft i rösten. Jag gillar början. Hennes ögon försvinner i leendet och texten försvinner i artikuleringen. Udda med teckentolkning. Undrar om det var extra viktigt där? Nå, jag gillar den, men ballader brukar det väl inte gå så bra för. Var lite nervös att det skulle blandas in opera i sången, för vem vet vilket resultatet hade blivit då.

18. Azerbadjan (Running scared):
En till låt med mycket svenskt i skapande, koreografi och kör. Man kan ju tro att vi är bra på schlager. Fast det har ändå inte gått så bra på sistone. Jag tycker refrängen är ganska bra men att versen mer är en transportsträcka. Jag vill också ha tomtebloss som vattenfall, snyggt! Men låten, ja, helt ok, fast gav mig väl inte så mycket.

19. Grekland (Watch my dance): Ska det föreställa rap eller sång? Det var ingen bra blandning i alla fall. Väntar på refrängen som skulle vara den snyggaste. Men var den så mycket att ha? Särskilt när "rappen" drar ner låten så mycket, nej tack.

Ja, det var inte så mycket som var värt att ha något ikväll. De ter sig något bättre i snabbreprisen. Det är nog både för att man vant sig lite och för att dosen blir lite mildare, hinner inte tröttna på den korta biten. Finland är nog favoriten faktiskt, eller Malta. Island, Schweiz, Ungern och Litauen kan också få gå vidare.

Kul att Australien tycker så mycket om Eurovision också.

England och Tyskland skulle kunna vara bra låtar, att döma av de korta snuttarna. Jag jobbar på torsdag och ska på bal på lördag, så kvällens schlager blir antagligen den enda. Om jag inte ser något i efterhand. Finalen är ju liksom egentligen det som är intressant, när krafset är bortrensat.

Finalister: Serbien (jo det är ok), Litauen (otippat säger han, men jag gillar den), Grekland (men varför?), Azerbadjan (lite intetsägande, men ok), Georgien (rockers ska kanske också ha någonting), Schweiz (hon visar nästan trosorna på köpet! men den tyckte jag ju om), Ungern (bra där), Finland (tjoho!), Ryssland (slemmet gick hem), Island (finfint).

Skönt att få resultatet direkt och slippa poänguppräkningen och väntan. Att Malta inte gick vidare är riktigt illa dock. Jag får väl heja på Finland istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0